20080409

00142




Shopaholic! Moi?

Min bekantskapskrets vet att jag använder mina kläder som jag gillar tills det de nästan faller av mig och att jag har väldigt svårt att hitta nya plagg att bli så där heltokigt förtjust i. Ett av mina roligaste shopping- eller "verkligenslösapengarupplevelser" jag någonsin haft är då JeanPaul Gaultier ännu hade sin butik på Via della Spiga i Milano. Fantastisk miljö och skyltdockor.


Jag möts av två manliga försäljare. Den ena är klädd i frack och cylinderhatt och en påmålad mustasch. Den andra har påmålad mustasch och en fräsch blommig klänning. Att en Scandinavian blond anländer är tydligtvis dagens höjdpunkt för en show utan dess like börjar. Jag har aldrig provat så mycket kläder på en och samma gång tidigare och efter två timmar ser butiken ut som Jerusalems förstöring. Jag fastnar för två svarta kostymer men den där genomskinliga jackan med barocka guldbroderier och små babylika änglavingar på ryggen skippar jag trots alla de extatiska kommentarerna från mina tillfälliga och vansinnigt charmiga påklädare. Den känns rolig men helt klart lite svårburen även i en storstad typ Stockholm och inte ens gångbar på klubbarna i NYC.


Idag ångrar jag att jag inte köpte den där jackan med sina vingar för den var ART. Kostymerna använde jag tills de nästan föll ihop.


Nu vill jag bli kär i ett nytt plagg.

Calvin Klein

Är vi vad vi konsumerar.

.