20070928

00063


1987

En jättelik hummerklo kombinerad med oxiderat silver med röda och svarta koraller och med rader av blåa akvamariner blir tillsammans ett fantastiskt smycke som likt en krage pryder den svettiga håriga överkroppen på en man. Han kastar sitt orakade ansikte bakåt och munnen är öppen som om han vrålar ut en brunstig vresighet. Smyckets överdåd och mannens expressivt exhibitionistiska uppenbarelse gör att bilden fastnar i mig direkt. Jag klipper ut och spar den i min plånbok.

1995

Vi träffas i det utrymme som jag skall formge och uppdragsgivaren börjar genast berätta historien om en mycket excentrisk god vän. En annan Christian men med K som gjort smycken i raffinerade material och med sensuellt slösande eller utmanande former och som verkligen fått en värld av associationer att framträda. Hon berättar om exklusiva visningar för nordens kungligheter och Birgit Nilsson dit konstnären trots strutsläderboots alltid anlänt alltför sent och med alla sina värdefulla alster i en Konsumkasse.

2007

Vill du se två ringar som Kristian Nilsson gjort säger hon förnöjt och bilden av honom svettig och med halskragen av hummerklo koraller och akvamariner kommer tydligt tillbaka till mig även om själva smycket hade fått en besynnerligt anonym placering i den omfattande moderna museisamling där jag såg det sist. Ringarna är som ying och yang och båda väldigt beskrivande för den person som sitter mitt emot mig och tilllåter mig pröva sina dyrgripar. Jag får en våldsam lust att öppna plånboken.

.