20081228

00258




Ett inredningsreportage

Ett decemberblågrått ljus fyller hela lägenheten och genom de stora fönstren skymtar en mulen himmel och isiga hustak. Vi befinner oss högst upp i huset och det känns rätt dramatiskt att stora flockar av svarta fåglar med jämna mellanrum passerar rutorna. Hitchcock. Det var just fåglarna som var mitt starkaste intryck efter det första besöket i lägenheten som redan då befann sig i ett begynnande rivningsstadie och det utan några som helst vidare planer på ett fungerande slutresultat. Nåja den saken löste sig och det ganska fort. I mina ögon var både utrymmet och uppdragsgivaren mycket tydliga som personligheter och det fanns inte så många tolkningsmöjligheter. Båda behövde frigöras från den barlast som samlats med åren och det är vad jag levererade.


Några månader senare är jag igen högt över hustaken och nu har allt hittat sina platser och ett speciellt lugn har lägrat sig över hemmet. Tillåt mig kalla det hemfrid. En fotograf snurrar runt och tar sina bilder samtidigt som en journalist lugnt och sansat ställer lite ledande frågor och gör små anteckningar i ett block. Jag har sett henne i arbete tidigare och alltid fascinerats av hur uttömmande hennes artiklar är med tanke på att raderna i blocket inte verkar bli speciellt många. Jag betraktar henne och fåglarna och uppdragsgivaren och fotografen och förstår att vi alla egentligen sysslar med samma sak. Det kallas kommunikation.

"Med utsikt över en stor del av stan"
publicerades i ÖT den 28 december.