20080914

00214





CH på shoppingrunda

Ett inredningsprojekt startar alltid i en idé eller känsla och sedan gäller det att hitta de element som kan bära tanken vidare. I det projekt som jag arbetar med just nu ställs stora krav på den textila biten så jag tog mig till Vallila Interior som har det största och bästa urvalet inredningstyger. En gammal fabriksbyggnad har levt upp och blivit storstilat showroom i flera våningar. Många olika tillverkares kollektioner är luftigt exponerade i stora salar och de allra mest iögonfallande är definitivt Jakob Schlaepfer och det som Ulf Moritz gjort för Sahco Hesslein.


Vi går genom industrisalarna där jag samtidigt beundrar all den vackra rekvisita som är iögonfallande strategiskt utplacerad. En stund senare landar vi uppe på den översta våningen där vårt arbete skall göras bland miljoner tygprover. Jag har i god tid och på förhand meddelat exakt vad jag är ute efter och på ett stort bord ligger de första trettio förslagen framplockade. Jag ratar alla utom ett som verkligen ser ut som något jag vill ha och den biten får bli vår utgångspunkt i det fortsatta sökandet av de andra kompletterande tygerna. Jag förklarar grundligt hur materialet skall kännas och vilken textur det skall ha och i vilka färgskalor vi skall röra oss. Assistenten lyssnar och springer fram och tillbaka mellan mig och ställningarna med de olika alternativen och efter två timmar har jag då slutligen de tyger som behövs och som matchar varandra. De packas ner i påse och alla känner sig nöjda.


På samma resa flyttar äldsta sonen till hufvudstaden och vill köpa nytt bohag till sin rymliga etta. I flyttlasset finns förutom två ton böcker och en massa intressanta mindre prylar också stolar av Tapiovaara som vi tidigare hittat på loppis och några fantastiskt vackra skåp som han egenhändigt ritat och tillverkat under sin artesanutbildning. Nu vill han ha nytt samt smakråd och släpar därför sin något motvilliga far ut till Ikea . Länge leve mångfalden.


Jag tycker att det är ansträngande med stora kommersiella tempel där allt är byggt runt idén att man är mycket lyckligare om man konsumerar mera. En god stund strosar vi ändå runt i folkvimlet men tröttnar och bestämmer oss för att gå igenom alla intryck och ta en andningspaus i restaurangen. Maten är verkligen billig och riktigt usel men vi lyckas ändå göra slut på våra portioner och hitta den röda tråden i vårt projekt. På Ikea finns många bra och snygga varor som passar som komplement till det han redan har och vi bestämmer oss för Karlstad 3sits bäddsoffa i extra mjukt svart läder rutat med knappar. Berstå Burs TVbord i högblankt vitt. Melltorp matbord i vit laminat. Expedit bokhyllor och arbetsbord i brunsvart faner. Och tjock kritvit bomullsgardin.