20080523

00165


Idag var det morgontidningen
som var den stora nyheten


Två anrika och högt uppskattade morgontidningar slås ihop och blir nu en enda. Dessutom täckte de här två tidningarna var sitt geografiskt område som av hävd och av gammal ingrodd vana alltid odlat och upprätthållit ett besynnerligt och fullständigt onödigt konkurrensförhållande. Från och med idag skall de alltså samsas på samma tidningssidor. Hur skall nu det här fungera.


Den tidiga morgonens tassande till postluckan var alltså historisk men redan den första anblicken av tidningens första sida gjorde att jag lugnt kunde lägga mig ner bland bolstren igen tillsamans med mitt vanliga men förnyade sällskap. Layouten och hela det övriga upplägget kändes tydligt och väldigt väl genomtänkt. Alla texter genomsyrades av en ny frisk iver som var mycket klädsam och det trots att nyhetshanteringen inte alltid kan vara något stort nöje. Vad jag kanske kan sakna är lite mer spektakulärt foto för i detta första nummer av den nya tidningen så är det nog bara Jonas Brunnströms bild till texten "Miss schizofren? Nej då" som får min puls att verkligen stiga [men den känns ju nästan Christianiserad].


I morgon bitti så tassar jag igen till brevinkastet men då mycket lugnare till sinnes. Mitt ständiga morgonsällskap är klart njutbart.