20080515

00160


Guest blogger / Merit Wager

Nya vänskapsvägar och en oförglömlig bild av tulpaner

Cyber space förbrödrar och försystrar. Eller bygger åtminstone broar och sätter människor i kontakt med varandra på ett nytt och ganska smidigt sätt. Facebook, till exempel, är ett jättebra redskap för att hålla kontakt med och hålla sig uppdaterad om sina vänner och bekanta. Och få nya vänner och bekanta. Faktiskt. Jag vet, för det har hänt mig.

Via andra vänner kom jag i kontakt med Christian, på vars blogg jag nu är gästskribent. Vi har ännu aldrig träffats IRL (In real Life), men via hans blogg och hans Facebook-inlägg får jag en bild som gör att jag tycker mig känna en liten del av honom. Tillräckligt för att göra mig intresserad och för att jag ska vilja följa hans vidare förehavanden.

Hans blogg, ja. Jag är sparsam med att gästskriva på andras bloggar, jag kan faktiskt inte minnas att jag skulle ha gjort det tidigare; möjligen kan jag ha gjort det någon enstaka gång. Däremot har jag själv en Be my guest-kategori på min blogg sedan flera år. Där finns över 6o intressanta gästbloggningar. Men nu är det den här bloggen jag vill kommentera, den som jag nu skriver på!

Jag fascineras av Christians avskalade sparsmakenhet (ja, ja, jag vet att det ordet inte finns, men nu har jag uppfunnit det och alla förstår vad jag menar) i texterna, men allra främst kanske ändå av hans hisnande vackra fotografier! Det är som om han hade speciella ögon och som om han hade en speciell kamera som fångar det som just hans ögon ser och gör det så att vi andra också får se med hans ögon. Min absoluta favoritbild, som jag har bett Christian illustrera den här texten med, tittar jag ofta på. Det är något med ljuset och med hur de här tulpanerna ser så sårbara ut – om nu tulpaner kan vara sårbara… De befinner sig i det allra sista stadiet av sina liv. Bara några timmar senare har alla kronbladen fallit av och tulpanerna är döda. Precis som vi människor som lever och lever tills våra kronblad faller av, antingen ett efter ett eller också lite abrupt och alla samtidigt.

Ett stort tack till Christian för att jag fick tillåtelse att använda tulpanbilden och publicera den på min blogg och därmed förmedla den vidare till många andra. Och så får jag väl tacka Microsoft och Apple också för utan dem och alla andra datanördar runt om i världen hade detta aldrig blivit förmedlat till någon för då hade jag inte ens vetat att Christian fanns!


Merit Wager

[tulpanbilden]

Min egen gästbloggning hos Merit hittar du HÄR