20080513

00159


Snickarglädje

Trädoften ligger sinnligt tung över möbelsnickeriet som sjuder av verksamhet. Vackra möbler i olika skeden av färdigställande står överallt liksom råvarorna som trä och olika typer av fanér i stora buntar. Männen vid de olika verktygen och arbetsplatserna är täckta av trädamm men det verkar inte bekymra dem det minsta. Deras fokus ligger helt på själva arbetsmomentet och händerna far ofta över den yta som för tillfället behandlas. Jag promenerar länge tyst omkring och bara insuper atmosfären innan vi börjar.


Jag behöver ett stort matsalsbord och några vitriner och ett stort bokhyllesystem till ett av mina projekt och sedan många år tillbaka så vet jag att hit är det bäst att komma när budgeten tillåter skräddarsydda möbelsnickerier för kvaliteten här är alltid fullkomlig trots den bohemiska atmosfären. Vi diskuterar mina skisser och väljer fanér och bestämmer hur den skall läggas och alla de där andra små detaljerna som en och en kanske verkar obetydliga men som tillsammans bildar den perfekta helheten.


Snickeriets hemsida hittar du HÄR
[under rubriken Historia hittade jag faktiskt några egna projekt]