20080310

00132


Guest blogger / Mr Tapza

En helt vanlig jästblogg

*Stiger in i värmen, hälsar på allah, tar en kopp te, sätter mig ner*

Första gången är väl alltid lite speciell. Det känns pirrigt i magen, händerna svettas, underläppen darrar spasmiskt och man hittar inte riktigt orden liksom. Detta är min första jästblogg, och jag är väl nog lite nervös, fast det medger jag nog inte. När man bloggar eget så behöver man inte tänka på vad man får till stånd, inte i samma grad som när man klottar på andras plank då. Det är lite som att gå på besök hos en bekant, man borde ta hänsyn till folk, men man har ingen aning om vilka andra som kommer att vara där. Man vet inte alls hur man borde klä sig, om man borde klä sig överhuvudtaget eller varför man blivit inbjuden. Man bara är, hoppas på en lottovinst och tror på ljusare tider.


Så låt mig då i egenskap av mig själv presentera mig själv för er. Efterlyst brottsling har många alias, men vi kan kalla mig för tapZa. Efter en fiktivt svår barndom i fjärran östern är jag nuförtiden bosatt i Finlands största, bästa och vackraste hufvudstad. Vid sidan av fritiden så jobbar jag som bisyssla, expert och konsult inom kvalificerade gissningar. Självutnämnd ledare för en ökänd organisation, nämligen den beryktade Hux-Flux Klanen, och dess brassistiska falang dessutom. Låt mig nu förtälja lite om vår mission ifall någon, mot all förmodan, skulle vilja stöda vår verksamhet eller gå med i vårt muntra gäng.


HFK slåss, jamenar, samlas varje torsdagskväll i ett centralt beläget gatuhörn med postnummer 001** här i metropölen. Våran mission är att synas och höras. Vi liksom äger denna korsning, och vi uppmärksammar alla förbipasserande med vår hemliga hälsning, d.v.s. genom att spotta på gatan. Ser någon förbipasserande hjälplös kvinna ut att behöva våran assistans, så frågar vi inte utan vi hjälper ändå. Mottot "agera först och spekulera i bastun" har visat sig vara väldigt slagkraftigt. Eventuella medlemsaspiranter eller supporters ombedes byta ringsignal till "Säkkijärven polkka" i sin mobil, och sätt den helst på full volym. Spelar du denna i allmänna färdmedel så hittar vi nog dig!


Vi ser oss själva som en sorts missförstådda filantroper, på en immateriell nivå då. HFK rättar till problem som ännu inte existerar, och som kanske aldrig skulle existera utan oss. En sorts pionjärer med en irrationell vision om en annorlunda gatubild där vi ger svaren och ni ställer frågorna. Högtflygande mumbo jumbo? Kanske så, men rent konkret så står vi bara där, spottar och beter oss som grottmänniskor i brist på bättre. Vi är den felande länken. Cirkeln är sluten.


Tapza

.