20071124

00088


Det finns ALLTiD
tid för en aria


Vad är väl en bal på slottet då man kan besöka West Coast Kokkola Opera för att se deras version av operettvärldens festernas fest. Så jag plockar fram den snyggaste sviden det festligaste humöret och känner mig beredd på en helkväll och Oh Man vilken kväll det blir


Du som flög från mig
kom min längtan stilla
kan jag åter fånga dig
kyssa dig min lilla


Kuka siellä ulvoo


Täubchen holdes Täubchen mein
Komm o komm geschwinde


Täubchen smäubchen
Mitä siansaksaa toikin on
Tolla et pärjäis edes tangomarkkinoilla


Först ser man bara lite cigarettglöd. Sedan en spektakulär silhuett som sakta skrider över catwalken och tänder upp de magiskt vackra träden som börjar glimra av ljus. Festen kan börja på allvar för Orlovsky har påbjudit fest och ALLA absolut ALLA är ju där


Och undrar ni kan hända
på vad det kan bero
så blir mitt svar ett enda
Chacun a son gôut


Mikä se on toi cha …


Chacun a son goût? Jokainen täplää tyylillään


Dräkterna på festen är en stor del av nöjet och jag studerar noggrant alla de små detaljerna. En fantastisk rörelse i både skärningar och mönster och det känns som om varje plagg är sytt speciellt med tanke på den person som bär det. Det är på samma gång burleskt dekadent och livsbejakande men med verklig stil


Egészségetekre


Amusement pour mesdames et messieurs
and now Mister Falke
what about your little reality show
The practical joke. Le ..


Vilka fantastiska sånginsatser och eftersom jag har förmånen att sitta på främsta raden känns det nästan som om jag är en del av hela spektaklet. Glömmer faktiskt bort att jag befinner mig i en publik och lever mig helt och hållet in i det som händer på scen


Oi synnyinmaani verraton
miss´ aurinko loistava on
luo peltojes laihon
mä kiihkeästi kaihoon
oi sä jossa onnekas oon ..


Av allt som här i livet
är åt människan givet ..



Dräkter språkbad fart och humor i en sanslöst skicklig blandning. Omtumlad vacklar jag ut ur salongen. I min iver hade jag bara slängt in min jacka i garderoben utan att ta en nummerlapp så jag får snällt sitta kvar och vänta tills det glesnat bland allt det svarta så pass att jag kan urskilja mitt eget ytterplagg


Citaten är hämtade ur librettot
och så photoshopade jag en bild ur programbladet

.