20081024

00234


The barber shop

I språnget mellan punkt A och punkt B rusar jag in hos en barberare och där har tiden stått besynnerligt stilla sedan tidigt femtiotal. Några farbröder sitter tysta och väntar. Väntar tydligen på sin tur att bli konverserade framför spegeln för munnen på damen som klipper verkar gå mycket snabbare än händerna. Svadan är harmlös men irriterande och när det blir min tur upplyser jag henne om att tiden faktiskt är knapp. Jag har bråttom. Med ett förbindligt inåtvänt leende ber hon mig att sitta ner samt sveper plastkappan runt mig och sätter genast igång. Sätter igång med att prata. Jag stirrar längtansfullt på alla saxar och klippmaskiner och hårvårdsprodukter i ålderdomliga förpackningar men icke sa Nicke. Jag är nu i hennes våld och när hon slutligen börjar arbeta så gör hon det långsamt. Mycket långsamt. Som om hon har speciellt mycket att säga till just mig.