20081004

00224


1908 - 2008

Familjens historia går mycket längre tillbaka men nu i oktober är det hundra år sedan min farfars far tillsammans med sin bror etablerade snickeri och möbelaffär i småstadsidyllen Jakobstad. På årsdagen har förstoringar av gamla fotografier plockats fram och ställts ut i skyltfönstren på dagens FW Irjala och för mig väcks minnena till liv. Naturligtvis har jag inte med egna ögon sett miljön där en vacker säng och dåvarande tsarens porträtt bildar grupp med sammetsgardiner och en rumspalm men bilderna från sextiotalet och framåt lever mycket starkt inombords. Hela livet under min uppväxt kretsade ju kring verksamheten i butiken. Farfar i sitt kontor och farmors vackra skyltningar. Alla dessa möbler som genom årtionden visserligen skiftade utseende men förblev lika tunga och rätt svårhanterliga för ingen kant fick stötas och inte en enda repa fick förekomma. Som tonåring sommarjobbade jag alltid på lagret tillsammans med en farbror Mäkelä som hade kommit till huset redan som tolvåring och därför hade mycket att berätta. Och aldrig att jag skall glömma tant Anni i butiken och hennes varma famn samt leende. Eller fru Köykkäri som höll ordning och städade och älskade att tvätta fönster. Eller den där tyska resanden som kom några gånger om året för att visa de varor han hade till försäljning . Han var alltid lika propert klädd och hade de största ögonbryn som jag någonsin sett. Eller busiga och stiligt skäggiga Rune som ute på lagret en vacker sommardag fick mig att pröva snus. Det hände bara en gång. Minnena är tydliga och hur många som helst och alla dessa intryck formade i mångt och mycket den unga CH. Det är jag idag djupt tacksam för. Gungstolen är förresten målad av min far.