20080813

00199

Trollsländan

Till en inloggad och mycket kär gammal vän skriver han ”Just nu känns livet visset! Pappershögarna med verkligt meningsfull sysselsättning stirrar på mig men absolut icke sa Nicke. Jag har liksom inte fått ork eller lust att ta itu med saker och ting idag. Hur har du det med ditt?” och han får ett svar ganska omgående: ”Arbete främjar visst hälsa och välstånd samt förhindrar tillfällen till synd brukar det ju heta. Men vad du behöver är mera synd så kom hit och synda med mig! Du har alltid varit mitt hjärta nära men sakteliga har det gått upp för mig att jag även är förälskad i dig. Jag har frågat mig om det här är en klassisk passion som på passioners vis hämtar näring ur en undernäring. Passioner brukar förblinda. De brukar vara förbjudna och därför brukar man inte kunna se föremålet för passionen objektivt. Inget av det stämmer in på mina känslor för dig. Kanske läser du det här nu och tycker synd om mig för att du visserligen tycker om mig men inte på det viset. I så fall kan vi fortsätta att vara bara vänner. Men hur blir det om känslorna kan besvaras? Hur ordnar vi det för oss då?”


Stillheten i rummet är plötslig och absolut. Han sitter hur länge som helst och bara stirrar på skärmen och på alla pappershögar med verkligt meningsfull sysselsättning.