20080601

00169


Ett eko från en svunnen tid


Det är tidigt nittonhundratal och direktör Frans Wiktor Irjala befinner sig tillsammans med sin familj på sommarstället i Fäboda. Några år tidigare hade han startat sitt möbelföretag i Jakobstad. Jag har förresten en kopia av annonsen som vid starten 1908 var införd i ortens tidning och som förutom möbler från det egna snickeriet även saluförde moderna järnsängar och [!] likkistor.


Jag har också vaga minnen av sommarhuset i Fäboda. Det var vitmålat med gröna knutar och hade brutet tak samt glasveranda och jag ser det varje gång jag åker ut till Fäboda kaffestuga. Det som jag har vaga minnen av är att stämningen där verkligen var som på den här bilden med min farfar i fin sjömanskostym och hans föräldrar lika propert klädda i sommarvärmen. Och så minns jag doften och av någon anledning en våg som stod på köksbänken.


Kan du känna doften av den solvarma grönskan.

Hör du hur humlorna surrar.

Och kaffetåren.