20080327

00137


Romeo & Julia

Det här var en mycket annorlunda uppsättning av Shakespeares Romeo & Julia. På scenen rör sig två kvinnor tyst i besynnerliga renässansrymddräkter. I mitten ett stort medeltida fönster som kommer att spegla de fyra årstiderna och på sidorna två skåp som när de öppnas visar sig innehålla kroppsdelar och röda dräkter i stort dockformat. De två kvinnorna börjar suggestivt recitera vissa fragment av den klassiska texten samtidigt som de mycket långsamt plockar ihop både Romeo och Julia och ger dem liv. Berättelsen om stor kärlek går mot sitt tragiska slut och dockorna demonteras och delarna placeras tillbaka på sina platser inne i skåpen. Kvar finns mörkret och en smal stråle ljus från fönstret.


Det här var också början på mitt mångåriga teateräventyr med Peukalopotti och Stage Pandora. Vi blev snabbt vänner och att på nära håll kunna följa och hjälpa till med tillblivelsen av flera olika spektakulära uppsättningar dockteater för vuxna gav mig många insikter som jag fortfarande värdesätter högt. Min installation "Ilmestyksen huone" med sitt intensiva röda ljus som förspel till pjäsen Missa Solemnis var min debut som teaterscenograf. Romeo & Julia bodde sedan länge hemma hos mig i ett stort rött skåp som tillverkats speciellt för dem men de flyttade till ett teatermuseum då jag själv flyttade till Stockholm 1996. Där vilar de nu i frid.

.