20080301

00128


Andras världar

Vi sitter och pratar om cybervärlden och bloggosfären och vilken självklar plats det har fått i dagens vardagsliv. Lika självklar som kylskåpet eller teven eller bilen och varför inte mobilen och alla har de också någon gång varit revolutionerande nya uppfinningar.


Jag minns när world wide webben var riktigt nytt och den första skräckblandade tjusningen i att totala främlingar på all världens communities där jag registrerat mig tog kontakt. Jag vande mig snabbt och det var otroligt hur personliga diskussionerna kunde bli i skydd av den anonymitet som ett påhittat namn och en suddig bild gav. Varje ställe fick sin lilla vänkrets som jag regelbundet utbytte tankar med på samma sätt som i vänkretsen IRL och med tiden blev också många av dessa till en början skyggt anonyma bekantskaper vänner på riktigt. Mitt italienska äventyr startade i en diskussion på nätet om en blomsterbild av Mapplethorpe och aldrig att jag skall glömma ett mycket intressant och dramatiskt veckoslut i Cambridge med G vars livsöde berörde mig djupt.


Det är några år sedan och idag finns jag inte längre med i någon community på nätet utan bloggar i eget namn och det har visat sig vara ett minst lika effektivt sätt att knyta nya bekantskaper på.


Tackar för det.

.