20070801

00011

Vi vallfärdar gladeligen till bostadsmässor och promenerar runt som i en pingvinflock och tittar på opersonligt kalla bostäder och tycker fin fint. Det är fortfarande besynnerligt pop med själlösa bostäder och det har varit den finländska trenden alltför länge. Folk har en benägenhet att ängsligt sanera bort minsta lilla defekt i sin omgivning och det nya har en tendens att bli alltför stelt och hopplöst tråkigt och likriktat. Du förstår säkert vad jag menar.

Jag skulle gärna vilja se en bostadsmässa som planerats och byggts och där folk redan bott ett halvt år. Håller planeringen fortfarande måttet och har de inneboende lyckats blåsa liv i sina stelopererade hem. Skulle jag få se en bostadsmässa där man vågat planera in lite utmanande gammalt nött eller fult i miljön så kunde jag absolut nöja mig med det också. Något slumpmässigt.

Vasa är nästa på tur.